Thyssenkrupp: a speciális mérnöki igényekhez alakított különleges irodai- és laborkörnyezet
Stresszes feladat a tervezők és a kivitelezők számára, ha a világ élvonalába tartozó hardverekkel és szoftverekkel rendszeresen kísérletező kreatív mérnökcsapat nem mindennapi igényei alapján kell irodát és labort kialakítani. A thyssenkrupp budapesti E/E fejlesztőközpontjának új iroda- és laborkomplexuma nem csupán a mindennapi fejlesztőmunka és az agilis projektmenedzsment ellátására alkalmas terület, hanem a kreativitás és a precíz mérnöki csapatmunka finom ökoszisztémájának és kapcsolati rendszerének alapinfrastruktúrája.
A német thyssenkrupp 1999-ben 3 magyar mérnökkel fogott a járművek fogyasztását csökkentő, a közlekedést biztonságosabbá és megbízhatóbbá tévő, önvezető autókhoz is alkalmas kormányrendszerek fejlesztésébe. Egy nemzetközi sikertörténet indult el : húsz év leforgása alatt a thyssenkrupp cégcsoporton belül is egyedülálló, több mint ezer mérnököt foglalkoztató autóipari szoftver- és hardver fejlesztő központ jött létre Budapesten, amelyet a vállalat számos egyéb autóipari beruházása követett.
Ezért 2019-ben a MÁDILÁNCOS STUDIÓ és a FITOUT Zrt azt a feladatot kapták, hogy egy olyan modern iroda- és laborkomplexumot hozzanak létre, amely nem csupán kiszolgálja a ún. biztonságkritikus szoftver- és hardverfejlesztés, tesztelés igényeit, hanem kifejezetten inspirálja a munkatársakat az új ötletekre, és olyan, a kreativitásnak teret biztosító közeget teremtsen, amelyben a szervezetileg egymástól távol eső csapatok nem csupán a struktúrában kialakított formális rendszerben, hanem teljesen önszerveződő, spontán módon is kapcsolódhatnak egymáshoz.
A thyssenkrupp mérnökei, és az őket támogató funkciók több, nagyon különböző adottságú épületből költöztek össze az SBBP irodaházban kibérelt 16.000 m2-es területre. A tervezést az igények részletes feltárása és az épület részletes műszaki felmérése előzte meg a MádiLáancos Studió vezetésével. A tervezők a thyssenkrupp csapat teljes keresztmetszetét átfogó kérdőív és interjú sorozat keretében vizsgálták meg, hogy milyen jellegű munkahelyek, közösségi és kollaborációs terek szükségesek a hatékony munkavégzéshez, illetve milyen komfort igényeket kell az új irodának kielégítenie, hogy a munkatársak jól érezzék magukat az új irodában. Az eredmények alapján körvonalazódó „workplace strategy” a kollaborációra helyezte a hangsúlyt.
Minden irodaszint a bejárat közelébe eső tematizált work cafét kapott, a munkahelyek körül pedig számos tárgyaló, fókusz- és skype szoba lett kialakítva. A work cafék tematizálásával a különböző irodarészek saját identitást nyertek, a változatosság pedig felfedezésre ösztönzi a kollégákat, elősegítve a csapatok közötti kommunikációt, találkozásokat. A témák kiválasztása a munkatársak feladata volt, a különböző opciókra hangulattablók alapján szavazhattak.
Van alpesi hütte, tengerparti szörfös bungaló, erdei kemping, könyvtár, vasúti szerelvény és sivatagi oázis hangulatát megidéző kávézó. A filmek világába kalauzol, a „Star Wars” a „Mars” és a „képregény” témájú work café, a „moziban” pedig valóban lehet a kávézás mellett filmet vetíteni, amit a kollégák igazi moziszékekben ülve nézhetnek. A rózsalugas és a dzsungel kávézókban valódi növények között lehet beszélgetni és pihenni. A növények a munkatérben is megjelennek, a szerkezeti pillérek körül függesztett kaspókban.
A legfelső, teraszos épületszint is közösségi funkciót kapott. Ide került a kantin és a nagyobb események, rendezvények fogadására alkalmas we lounge terület, valamint játék és relax szobák. A teraszkapcsolatnak köszönhetően jó időben, a kilátást élvezve a szabadban is lehet ebédelni.
Az átalakítás keretében bővített kapacitással teljesen megújultak a vizesblokkok , reflektálva a munkatársak elvárásaira. A felmérések kimutatták, hogy a dolgozók jelentős része kerékpárral érkezik munkába, ezért az iroda területén kényelmes öltöző és zuhanyzó blokkot alakítottunk ki számukra.
A munkaterület még 2019-ben vette át a FITOUT Zrt., hogy megvalósítsa azt az impozáns belsőépítészeti tervet, amelynek köszönhetően létrejöhet a thyssenkrupp új budapesti otthonal. A projekt során különleges kihívást jelentett, hogy a thyssenkrupp által támasztott magas műszaki igényeket, laborokat, berendezéseket egy meglévő és működő bérirodában kellett kialakítani. A beavatkozás az épület összes alaprendszerének, gépészeti, elektromos és biztonsági hálózatának fejlesztésével, átalakításával járt, amit ésszerű költséghatárok között, a többi bérlő megzavarása nélkül kellett megoldani. A projekt sikerének kulcsa a thyssenkrupp, a tervezők és a kivitelezők közötti szoros és hatékony együttműködés volt, ami a végig kísérte a 3 fázisban megvalósított átépítést. Az utolsó fázis átadása és a költözési folyamat 2021 októberében zárult le.
A hibrid munkavégzés világában a thyssenkrupp új irodája, izgalmas közösségi terei, vonzó alternatívát kínálnak a kollégáknak a home office lehetősége mellett.
A thyssenkrupp új központja egyszerre modern, trendi iroda, és egy rendkívül összetett, ipari környezetet is tartalmazó, ellentmondásoktól sem mentes, bonyolult igényrendszer alapján megépített munkakörnyezet. A komplexum azért érdemes az Év Irodája díjra, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az átgondolt tervezés és a kifogástalan kivitelezés meghozta gyümölcsét, és az E/E fejlesztőközpont teljesítménye mérhetően növekszik a költözés kezdete óta. Sikerült összehangolni olyan nem mindennapi igényeket is, mint az ipari környezet nehéz tesztpadjainak megfelelő elhelyezése és ugyanakkor az itt dolgozó fejlesztők kooperatív bevonása a hétköznapi közösségi életbe. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy nem csupán a fejlesztőmunka ellátására alkalmas területet sikerült kialakítani, hanem a kreativitás és mérnöki csapatmunka finom ökoszisztémájának terét, amelyben startup jelleggel spontán is létrejön az egyes szereplők vagy egyes csoportok kommunikációja.
Másrészt a belső felmérés azt is megmutatta, hogy jó munkakörnyezetet sikerült kialakítani: a munkatársak szeretnek ide bejárni.
Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy kéthetente hírlevelet küldjünk neked az iroda piac aktualitásairól, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.
Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Balogh László
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com
Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll. A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.