Hódítanak az új irodatrendek! Nyomul az Y-generáció!

Bár a 2008-ban kezdődött világgazdasági válságnak a legtöbb szektorban hivatalosan is vége, a költségoptimalizáció, illetve az erőforrások maximális kihasználására törekvés továbbra is napirenden maradt a hazai és a nemzetközi vállalatok stratégiájában egyaránt. Ez a tudatosabb hozzáállás segítheti a vállalatokat abban, hogy a jövőben sokkal fenntarthatóbban működjenek, és ehhez új megoldásokat keressenek például a munkakörnyezet kialakításának esetén is, olvasható a Kinnarps elemzésében.

A Kinnarps 2015-ben végzett belső felmérése alapján változni látszik a hazai cégvezetők vélekedése, mely szerint az irodatér trendkövető modernizálása felesleges beruházás. Míg a 2008 utáni időszakban kizárólag a költségcsökkentés volt az iroda átalakítások mozgatórugója, az elmúlt néhány évben egyre több, főként nemzetközi vállalat dönt irodája modernizálása mellett HR célok támogatása okán is.

A munkaerőpiacon egyre nagyobb számban jelennek meg a jól képzett, nyelveket kiválóan beszélő, a technológiai eszközöket professzionális módon kezelő Y-generációs munkavállalók. Az ő karrier elvárásaik és motivációjuk merőben eltérő az őket megelőző korosztályokétól: sokkal fontosabb számukra a térbeli és időbeli rugalmasság, az inspiráló, alakítható környezet. Főként a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalatok számára igen fontos, hogy vonzó környezetet biztosítsanak új munkatársaik számára, hiszen a frissen végzett, hiányszakmának számító informatikusokért és villamosmérnökökért nagy harc folyik, és sok múlik a leendő munkakörnyezet minőségén is.

Az irodamodernizációban, így a Kinnarps Next Office - Activity Based Working koncepciójának integrálásában a multinacionális hátterű nagyvállalatok az úttörők: call centerek, gyártó vállalatok (autóipar), K+F központok. A KKV szektor felzárkózását a forráshiány mellett a lehetőségek ismeretének hiánya akadályozta. Ennek a szektornak a témában történő edukációja új szegmens keresleti fellendülését eredményezheti, hiszen a rugalmasan alakítható, optimalizált irodatér a KKV-k számára is számos komoly előnyt kínál.

„A tapasztalatok szerint az irodaterületek bérleti szerződésének lejárta után a bérlők csak akkor költöznek, ha problémáikat, igényiket helyben nem tudják megoldani, például bővülnének, de nincs további lehetőség erre, vagy ha ez a cég presztízse szempontjából fontos – például egy régebbi, vagy külkerületi épületből, egy központi A kategóriás házba. Továbbra is a legjellemzőbb a szerződéses újratárgyalása és az irodaterületek történő átalakítása, felújítása, melyre a cégek gyakorta belsőépítész segítségét veszik igénybe. Akik azonban új helyet választanak, nagyon megnézik hova mennek" - mutatja be napjaink irodabérlői trendjeit Katkó Károly, a CBRE Magyarország bérlőképviseleti vezetője.

"A zöld tanúsítvány (BREAM, LEED minősítés) az újépítésű irodaházaknál már alap, de sokat számít a szolgáltatási környezet mellett az is, hogy hogyan tudják az új területet a cégre és a munkatársak igényeire szabni. Még mindig nagyon népszerűek a bench elrendezésre lehetőséget adó területek, illetve a több funkciós kihasználásra lehetőséget adó közös helyiségek. Egy hatékonyabb irodaépületben a jobb helykihasználás miatt mind a bérlet összköltségén (bérleti díj, üzemeltetési díj), mind az energifelhasználáson megtakarításokat lehet elérni” - teszi hozzá Katkó Károly.

Bár az irodatér kialakításának kérdése általában a bérlő kompetenciája, az ismét lendületbe jött irodafejlesztők is egyre nyitottabbak a klasszikustól eltérő irodamegoldások irányába. „Az irodatér ugyanúgy egy termék, mint mondjuk egy lakás, gépkocsi vagy egy frissítő üdítő. Olyan termékeket kell létrehoznunk, amilyenre az ügyfeleinknek szüksége van, nem elég csak építenünk egy házat valami jó helyen, aztán várni, hogy majd kibérli valaki. A Futurealnál mindig is igyekeztünk odafigyelni a tervezésénél arra, hogy a leendő bérlőknek a legjobban megfelelő tereket hozzuk létre. Ehhez pedig elengedhetetlen az együttműködés az olyan partnerekkel, mint például a Kinnarps, amely folyamatosan kutatja az irodahasználati trendek változását, így előre tudja jelezni, mire lesz szüksége egy vállalatnak a jövőben”. – mondta el Radványi Gábor a Futureal főépítésze.

Az új irodakialakítási trendek bevezetése Magyarországon hosszadalmasabb folyamat, mint a nyugatabbra lévő, a rugalmasabb munkahely szemléletet már gyakorlottan kezelő régiókban. „Az ügyfelek általában vagy konkrétan tudják, mit szeretnének, vagy külsős belsőépítésszel érkeznek hozzánk. Többnyire az egyszerű ráncfelvarrás jellegű megoldásoktól indulunk, de szerencsére sokan nyitottak arra, hogy megismerjék a Next Office - Activity Based Working koncepciónkat, s az abban rejlő számos, nem csak kényelmi, de pénzügyi oldalon is érzékelhető előnyt" - ismertette tapasztalataikat Soltész Tiberius, a Kinnarps Magyarország ügyvezető igazgatója. 

"Azok, akik meglátják az irodatér teljes újragondolásában rejlő hatékonyságnövelési lehetőségeket, nemcsak a közösségi terek (break out zónák) „színesítésében” látják a megoldást, hanem egy teljes cégre kiterjedő audit után, valóban személyre szabott, flexibilisen és akár több funkcióban is jól működő tereket hoznak létre. Így jobban kihasználják meglévő irodaterületüket, és nem csupán egy új, de hatékonyabban működő munkakörnyezetbe költözhetnek be” - összegzett Soltész Tiberius. 

Hozzászólások