Az új iroda a Vodafone szellemiségében született, és katalizátorként szolgál a még magasabb munkahelyi élményhez, és ahhoz, hogy Magyarország első számú Tech Comms vállalatává váljunk. Kihívás volt, hogy a tervezés a járvány kirobbanásának időszakában kezdődött el, és ebben a turbulens időszakban kellett megálmodnunk a jövő irodáját.
Ebben a kihívásban az segített minket, hogy egy tiszta vízióval álltunk a munkavégzési stratégia, a dizájn és az iroda kialakításához. Hosszú hónapokig folytatott belső kutatásokkal és workshopokkal kezdtük a munkát, melyekre azért is volt különösen szükség, mert a Covid miatti megváltozott munkavégzésre a Vodafone Group-nak, és a piacnak sem volt még ekkor kiforrott jó gyakorlata. Kialakítottuk a hybrid alapelveket, melyek szerint terveztünk és kezdtünk működni: (1) átlagosan heti 2 nap irodai, 3 napos otthoni munkavégzés (2) a terek 70%-a kollaborációra, 30%-a egyéni munkavégzésre van tervezve, (3) nincsenek dedikált munkaállomások, és ezt a működést egy (4) jövőtálló IT ökoszisztémával támogatjuk. Ezt kiegészítve, az alábbi pillérekre építettük az új Vodafone irodaházat:
Alapvetésünk volt, hogy az irodának vissza kell tükröznie vállalatunk eszmeiségét és céljait, így a Vodafone Purpose pillérei mindenhol megjelennek az irodában és abban is, ahogy ott dolgozunk .
Elsőként a digitalizációnak (mint az egyik legfontosabb vállalati Purpose pillérünknek) nagy hatása volt az iroda kialakítására: kollégáink hatékony munkavégzéséhez igyekeztünk a legújabb technológiákat biztosítani, legyen szó egyéni munkáról vagy hibrid ötletelésekről.
Másodsorban, fontos számunkra az inkluzivitás és az, hogy a munkavállalók számára egyenlő lehetőségeket biztosítsunk – akár otthonról, akár az irodából dolgoznak, a leghatékonyabban és legtámogatóbb közegben tudják ezt megtenni. Továbbá szeretnénk segíteni a munka és magánélet egyensúlyának megtartását: az irodában kialakításra került állatbarát terület, gyereksarok, illetve baba-mama szoba is. A projekt leglátványosabb elemei a szinteket összekötő belső lépcsők, melyeknek fontos célja volt az, hogy a kollégák minél többet találkozzanak egymással.
Végül pedig az anyaghasználat, berendezések és az épületgépészet szempontjából a fenntarthatóság volt a fókuszban: egy olyan irodát szerettünk volna alkotni, amely a lehető legkisebb terhelést rója a környezetre.
A járványhelyzet tapasztalatai alapján egy új szintre kellett emelni a Vodafone-nál már korábban is elterjedt hibrid munkavégzést. Ekkor megtanultuk, és számos saját kutatással is alátámasztottuk, hogy a jövőben az iroda szerepe teljesen átalakul: az elmélyült, nagyobb fókuszt igénylő munkát jórészt otthon végezzük; az irodába pedig közösen gondolkodni és egymással kapcsolódni jövünk be. Ennek fényében a hagyományoktól eltérően az iroda tereinek nagyjából 70%-a kollaborációt támogató tér, míg 30%-a szolgálja az elmélyült munkavégzést – korábbi irodánkban ez az arány pont fordítva volt.
Egy technológiával alaposan felszerelt irodára volt szükségünk, aminek az otthoni munkavégzés kényelmével kellett versenyeznie: így született meg az emberközpontú, dolgozói jóllétet fókuszba helyező iroda, melyet a széleskörű technológiai megoldások a lehető legláthatatlanabb módon támogatnak. A térhasználatnak és a felszereltségnek is egyértelmű célja volt az, hogy a technológia segítségével támogassa az együttműködést csapatok között és azokon belül, bárhol is vannak a résztvevők.
A járvány kirobbanása óta a Vodafone a hibrid munkavégzés éllovasaként pozícionálja magát, ami az új irodában most kiteljesült fenntartható anyaghasználattal és dizájnnal, illetve az iparági sztenderdnél nagyobb kijelzőkkel és előremutató technológiai újításokkal társulva egy eddiginél is úttörőbb hibrid működést tesz lehetővé.
Emellett az is nagyon fontos volt számunkra, hogy olyan, technológiával átitatott jövőtálló kollaborációs tereket tervezzünk, amelyek a jövőbeni munkavégzéssel kapcsolatos trendekkel is dinamikusan lépést tudnak tartani. Az irodai terek és bútorok kreatív és sokoldalú dizájnjával egy rugalmas rendszert alkottunk, ami lehetővé teszi az irodai terek trendekhez való rugalmas igazítását – rövid és hosszútávon egyaránt.
A Vodafone új irodáját a fent bemutatott elvek szerint terveztük meg és alakítottuk ki. A BREEAM excellence és WELL minősítésnek megfelelő irodaházunk 9.300 nm-en, 4+1 szinten helyezkedik el. Az irodánk a kelenföldi csomópontnál található: a lokációválasztásnál fontos volt az, hogy minél megközelíthetőbb legyen bármilyen közlekedési eszközzel. Az dizájnok implementálása során a fényviszonyokra, a bútorok és beépített anyagok kiválasztására és az alacsony ültetési sűrűségre nagy hangsúlyt fektettünk. Az irodagépészet, fenntartható megoldásokkal rendelkezik, és összességében elmondható, hogy az új irodánk tervezésénél az egyik legfontosabb tényező az volt, hogy az épületünk ökológiai lábnyoma a lehető legkisebb legyen.
A projekt leírásában ismertetetett vízió és alapelvek nem csak nagy szavak, hanem tényleg megvalósultak az iroda tervezése során.
Az iroda dizájnjánál kiemelten fontos volt, hogy megtartsuk a természet és a technológia, illetve az analóg és digitális világ egyensúlyát. A kivitelezés során kevés fajta anyagot használtunk, aminek eredményeképp letisztult összkép jelenik meg az irodában. Az irodaházban természetes felületekkel dolgoztunk, mint fa, beton, kerámia, és az iroda minden terét belakó növényzettel is a természet közelségére fektettük a hangsúlyt. Az anyaghasználatnál továbbá nagyon fontos kiemelni, hogy a bútorok és dekorációs elemek kiválasztásánál fontos kritérium volt az újrahasznosított anyagok használata, illetve azok fenntartható módon való előállítása. Erre példa az irodaterekben használt akusztikai falburkolat, ami újrahasznosított PET palackból készült, vagy a padlóburkolatok és a mobiliák is.
Az irodai térhasználat kialakításánál fontos volt a Vodafone víziója, működése és a hibrid alapelvek megfelelő reprezentációja. Az irodai terek kapcsán fontos kiemelni az alábbiakat:
Az iroda gépészete kapcsán fontos kiemelni, hogy az egész irodaház úttörőnek számít fenntarthatósági szempontból.
Csiki András - Viador Átrium Group (Belsőépítészet)
Major Flóra - Viador Átrium Group (Belsőépítészet)
Pataky Renáta - Viador Átrium Group (Belsőépítészet)
Natalie Smith - Perkins & Will (Workplace Strategy)
Kotek Péter - Value 4 Real Group (Kiviteli tervek)
Rátkai Szabolcs - Value 4 Real Group (Kiviteli tervek)