MEGTALÁLT KINCS AZ IRÁNYI UTCÁBAN
AZ IRÁNYI PALOTA, avagy a PUBLICIS HOUSE
“Belváros, 2018. nyara, motorral érkeztem az V. kerületben az Irányi utca 17. szám alá. Feri, a tulajdonos mutatta meg az épületet. A később fellelt zárókő tanúsága szerint 1898. április 11. napján készült el az épület, az egykori Sas és Körház Rt. székháza: impozáns csarnok, előtér, bálterem, étterem, pompa és fényűzés… lehetett egykor. A motorozásom pillanatában semmi sem emlékeztetett erre: lakatolt bejárati kapu, poros előtér, eltulajdonított csillárok, pergő vakolat, csöpögő mennyezet, beomlott bálterem... de tudtam: mohos falak közt ez egy büszke omladék, dolgom van vele. Így történt, hogy egy tökéletlen épületet vásárolok meg 2018. nyarán. Rövid egyeztetést követően megkaptam a korábbi terveket szállodára, luxus lakásokra, közhasznú múzeumra…de rögvest tudtam, hogy ebből a torzóból iroda lesz és nem is akármilyen!“ Dobos Máté Ede, Optinvest Zrt., tulajdonos
1895-ben Steinhardt Antal és Láng Adolf tervezte az épületet, alapvetően a Saskör (amely az 1870-es évek előtt még afféle a szabadságharc emlékét ápoló, titkos ellenzéki társaság volt, majd Budapest létrejötte után várospolitikával aktívan foglalkozó, befolyásos csoporttá vált) főhadiszállása volt, de vegyes funkcióra szánták: a pincét és a földszint Irányi utca felőli traktusát egy vendéglő, a földszint udvari traktusait, továbbá a félemelet és az első emelet jelentős részét a Saskör használta, a másodikon és a harmadikon bérlakásokat alakítottak ki. Az U alakú tömeget formázó Irányi Palota belső udvarát a félemelet magasságáig részben lefedték, üvegkupolákkal törték át a félemeleti és a földszinti födémek síkját, így jutott fény az udvari terekbe. A Saskör fokozatosan veszített a jelentőségéből, már nem tudta finanszírozni a működtetést, így az épület az 1920-as évek közepén a Budapesti Építőmesterek Ipartestületéhez került.
Lesújtó állapotban találtunk az épületre 2018-ban: a bálterem tíz éve ázott, a toldozott-foldozott ház már túl volt egy meghiúsult bontáson, így posztmodern hotel sem került a helyére.
Az utcafronti gerinc megtartása mellett, a korábbi tető bontása után 5. és 6. emeleti ráépítés készült a szabályozás engedte kereteken belül. A belső udvari keskeny függőfolyosók szélesebb, üvegkorláttal felszerelt konzolos folyosókat kaptak. Az épület hátuljához épített toldalékokat elbontottuk, ezzel felszabadítva a báltermet és visszanyerve az épülettömeg szabályosságát. Az átépítések során „összekuszálódó” belső udvari homlokzat nyílásraszterét egységesítettük és ehhez igazítottuk az új szint nyílásrendjét is. Az egykori elbontott, üvegtéglára cserélt, végül lebetonozott üvegkupolát kortárs eszközökkel adtuk vissza az épületnek: járható üvegfödémként, alatta födémátöréssel létrehozott átriummal, vagány aranykorláttal. Elbontottuk az épület udvarába állított „bányaliftet”, majd az alaprajz szempontjából a legjobb helyen, a főbejárattól jobbra új liftet műtöttünk az épületbe.
Mindezen durva építészeti beavatkozások mellett az épületen belül finom belsőépítészeti játék zajlott. A kintsugi- elvet (arany-tapasztás, a középkori japán fazekasság vívmánya a törött edények megragasztására) követve a meglévő-megmaradó szerkezetek és a vadonatújak találkozását egyfajta mementóként megjelenítettük az utókornak. A "kintsugi" megjelenik az aranyszínű padlóburkolat-elválasztó profilban, de valódi aranyszínű habarcsként is, és összekacsint az egyéb arany részletekkel (kilincsek, kézszárító gépek, lámpák). Minden szinthez finom pasztellszíneket rendeltünk, melyek megjelennek a folyosó falfelületein és a padlószőnyegen. Ezek a színek – a fehér vakolt felületekkel, a fekete minimalista lámpákkal és az üvegfalakkal együtt – összjátékot kezdeményeznek a rusztikusan hagyott monolit vasbeton, tégla- és poroszsüveg-felületekkel.
Ugyancsak láthatóvá tettük a tömör, nagyméretű téglával falazott épület acélgerendás, poroszsüveg- boltozatos födémjeit. A historizáló részleteket festő- és szobrászrestaurátorok rekonstruálták, de ők sem a megszokott sémák szerint. A bálterem sárgára-rózsaszínre torzult belső terét újragondolták a halvány pisztácia két árnyalatával, fehérrel és az eredetinél diszkrétebben visszakerülő aranyozással.
A főhomlokzaton is helyreállt a rend: visszakerült a jobb oldali egykori étterembejárat felett megsemmisült nyíláskeretező tagozat. A megmentett és az új látogatók számára felmutatott műemléki értékek mellett gépészetileg egy mindenestül a 21. századi épület született, hőszivattyús hűtés-fűtéssel, komfortszellőzéssel, lépcsőházi hő- és füstelvezető rendszerrel, LED-világítással.
A Publicis House (Irányi Palota) az Octogon magazin címplapjára került januárban, valamint 2021. novemberében megnyerte Az Év Homlokzata Díjat műemlék kategóirában.
Bálterem, Le Cru helyiség, break-out és kollaborációs terek, kávézó, élmény konyha, pince, játékterem, Grand Cru, stúdió, süket szoba, vetítőterem, workshop helyiség, mozi, teakonyhák, konferenciaterem, hencsergők, udvar, teraszok, erkélyek, rendezvényterem, tárgyalók, campus bench, galéria és kiállítóterem, bicikli és roller tároló, cottage stílusú orangerie…és csak ezt követően jön a klasszikusnak nem igazán mondható iroda… EZ A PUBLICIS HOUSE!
A tobzódó eklektika jellemzi a házat: szakítottunk a hagyományos irodai terekkel, az épület meghatározó része találkozási pont, felület az eszmecserére és kreativitásra. Ide nem kötelező bejárni, de nagyon is érdemes! Az Irányi Palota sokszínűsége találkozott a Publicis Groupe hitvallásával, tökéletes egység! Korát megelőzve vegyíti a home office, hot / fix desk és kollab terek funkcióit.
Pince: kollaborációs tér, játékterem, elvonulás és irodai rendezvények after-party helyszíne, szűkkörű workshopok otthona, látszó téglafelületek, boltozatok
Földszint: impozáns aula, modern és elegáns recepció, Venice Villa terazzo hidegburkolat, nagy méretű tömör tölgyfa parketta, restaurált falak és mennyezetek, áttört födémen keresztül égbolt, tárgyaló-étkező-rendezvényterem, Grand Cru-stúdió-workshop, inspiráló kávézó, campus bench lelátó, utcáról hívogató belső kialakítás
Emeletek: látszó poroszsüveg födém és beton felületek, EGE szőnyeg, DEKO üvegfalak, álpadló, kortárs festmények, modern bútorok
Amire büszkék vagyunk:
Fokozatosan feltárulkozó alaprajz: élmény felfedezni az épületet, érdemes eltévedni benne
Emberközpontúság: a munkaállomások és közösségi terek aránya ideális, emberi léptékű open space irodai és közösségi terek, rengeteg felhasználási módozat, az irodákat tekintve nincs dedikált munkaállomás, projekt alapú munkaállomás választás
Ráépítés: modern, üveg és beton jellemzi, formájában, stílusában eltér az épület eredeti korpuszától, hatalmas utcafronti belső kétszintes tér, fém nyílászárók, sötétszürke vakolt felépítmény
Rugalmasság: a megmaradó helyiségek nincsenek túldíszítve, fixen elrendezve, alakítható, formálható a Publicis Groupe igényei szerint, pl. stúdió, kávéház, konyha, bálterem
Nemzetköziség: a Publicis House a Világ bármely pontján a leginspirálóbb irodák közé tartozna. Budapesten, az Irányi utcában viszont egy közös otthont jelent a 21 különböző országból érkező több mint 260 fős csapatnak
Hagyományőrzés és fenntarthatóság: az épületet nem bontottuk le, hanem megtartottunk mindent, ami használható és szép: gerendák, bontott téglafalak, lépcső, korlát, homlokzatok, látszó betonfelületek, fa nyílászárók eredeti minta szerinti újból gyártása.
Vagányság: nagyon “menő” a klasszikus elemek keveredése a modern és indusztriális elemekkel, design tárgyakkal, viszont az egész nem túl sok, finoman illeszkednek egymáshoz, nyugtató munkaközeg
Nyitottság: a rendezvények, szakmai események, workshop-ok, ügyfél-találkozók és különböző műhelymunkák befogadása miatt a külsős szakmabeliek is átélhetik az épület különleges hangulatát és adottságait
Tökéletlenség megengedése: ahol kell, ott minden precíz és tökéletes (bálterem, recepció, kávézó), a többi helyiség viszont tökéletlen vagy befejezetlen, van ami teljesen tudatos, és van, ami pedig nem “fontos” (pl. arany kitöltés a falakban), egyes helyiségekben a kivitelezés direkt el van nagyolva (pl. kábelezés, lámpabekötések), teakonyhák visszafogottak, egyszerűek, megbújnak - nem minden feszes, nem minden tökéletes
Harmonikus színhasználat: falak, padlószőnyeg, folyosók pasztellszínei, lift előterek terazzo burkolatai, fehér felületek, téglafal, fa, antracit vegyülete, visszafogott aranyozás
Kültér: erkélyek és teraszok kint és bent, hatalmas elegáns belső udvar, romantikus cottage stílusú hátsó terasz, elbújt kávézós erkélyek a lichthofban minden emeleten
Parkoló: nincs, de minek is. A lokáció adott, minden tömegközlekedési eszköz perceken belül elérhető, a pincében pedig bicikli és roller tároló, valamint elektromos töltőállomás került kialakításra, ezzel is ösztönözve minden kollegát a gépjármű belvárosi használatának mellőzésére