Újjávarázsolták a Vodafone budapesti szolgáltatóközpontját

A Vodafone budapesti szolgáltatóközpontja, a Vodafone Shared Services Budapest, egy igazi metamorfózison megy keresztül az Arena Cornerben, az új bérleményeket nemrég alakították ki, most a régebbi irodaterek felfrissítése és újradizájnolása van soron. Hatalmas munka és látványos eredmény. Innováció folyamatosan!

A szolgáltatóközpontok előszeretettel nyitnak irodákat Közép-Európában, így Budapesten is több tízezren dolgoznak a különböző SSC-vállalatoknál. A Vodafone a cégcsoport belső igényeit kiszolgáló szolgáltatóközpontját telepítette a magyar fővárosba még 2008-ban, majd folyamatosan fejlődve tavaly újabb jelentős területeket béreltek a CPI Property Grouptól az Arena Cornerben. Jelenleg egy teljes irodatornyot és a másik két épületszárnyban még 2-2 szintet bérelnek összesen 15.000 négyzetméternyi területen. A dolgozók létszáma most nagyjából 1500 fő, de heti szinten érkeznek új belépők, vagyis a budapesti központ igazán prosperáló munkahely.

Ha jól nézzük a számokat, akkor ez egy kis miniváros sokféle munkatárssal és irodatérrel. Egy ekkora volumenű munkaszervezet tagjai a legkülönbözőbb igényekkel lépnek fel, amelyeket a cég igyekszik a lehetőségein belül kielégíteni. Ennek is köszönhető részben, hogy az új, csaknem 6000 négyzetméternyi irodatér kialakítása után – amit tavaly az év legnagyobb budapesti irodai tranzakciójának neveztek – a régebbi munkahelyeket is felújítják és az új dizájnhoz igazítják. Vagyis egyrészt a Vodafone munkakultúrájának szerves részét képezi a munkatársakkal való törődés, az alkalmazottak egészségére és jólétére kiemelten figyelnek, másrészt Budapest SSC-központi szerepe miatt nagy a konkurenciaharc, mindenki a legképzettebb és legrátermettebb dolgozókat szeretné megszerezni. Sok felmérés igazolja, hogy a fizetés mellett ma már nagyon fontos vonzóerő – és az elkötelezettséget erősítő tényező – az irodakörnyezet.

Egy ekkora volumenű projekt lebonyolítása, mint az új irodaterek megvalósítása és a régi munkaállomások újratervezése igazi mestermunkát igényel. Ennek érdekében a Cushman & Wakefieldet bízták meg a projektmenedzsmenti feladatok ellátásával, akik már jelentős nemzetközi tapasztalattal rendelkeznek efféle nagy volumenű feladatok lebonyolításával. Az alaprajz kialakításának tervezői munkáit és a belsőépítészeti tanácsadást a MádiLáncos Stúdió nyerte el, miközben a belső munkatársak is aktív szerepet vállaltak a munkálatokban, vagyis maximálisan figyelembe vették az alkalmazottak felmerülő új igényeit.

A dolgozók véleményét előzetesen is kikérték, illetve a korábbi irodaterekkel kapcsolatosan összegyűjtött tapasztalatokat beépítették az új tervekbe. Egyrészt rendszeresen készítenek felmérést a dolgozók körében, amelyben a munkakörülményekről és az új javaslatokról gyűjtenek be érdemi infót, másrészt stratégiai workstreamek működnek, amelynek egyik önkéntesekből álló csoportja azt vizsgálja, hogyan érezhetnék még jobban magukat a munkatársak. Egyébként külön büdzsé áll rendelkezésre a menet közben felmerült igényekre, és ha lehetőség van rá, akkor meg is valósítják. Ilyen például, a „game room”, a sportolók kérésére felszerelt ruhaszárítók a zuhanyzóban, a cipész és a szabó szolgáltatás meghatározott időszakonként, de itt említhetjük meg azt is, hogy hetente egyszer kürtős kalácsot árulnak a recepción. Most éppen bankokat kértek fel, hogy bankautomatát telepítsenek az irodaházba.

Ez a pozitív szellem folyamatos megújulást jelent, vagyis a nagybetűs innováció nap mint nap megvalósul, újabb és újabb elemek és praktikus megoldások kapnak zöld lámpát a menedzsmenttől. Így egy ilyen hatalmas cégcsoportnál – mint a Vodafone – sem lesz személytelen a szervezet, nem tűnik el a munkatárs a nagy tömegben, a visszacsatolás villámgyorsan elér a menedzsmenthez, így a dolgozók komfortérzete minden nap biztosítható és növelhető.

A tervezést alapvetően meghatározta, hogy a Vodafone, a nagy globális vállalatokhoz hasonlóan, központi design kézikönyvvel rendelkezik, amelyben meg van határozva a munkahelyek belsőépítészeti-kialakítási koncepciója a vállalati arculathoz illeszkedve. Ezen csupán kisebb módosításokat lehet végrehajtani, ilyen kis helyi specifikum a liftek külső és belső burkolatának felturbózása egyéni matricákkal, például az egyik felvonóban tengeralattjáróban érezhetjük magunkat. A belsőépítészeti kialakítást meghatározta, hogy a már előbb említett folyamatos innováció a brand arculati elemeinek felfrissítésében is érvényesül. A dekorációk, fali matricák és vakrámás képek is mind-mind ezt a vibrálást és folyamatos változást szimbolizálják. Bár a központ kijelölte az alapvető irányokat, a tervek olyan jól sikerültek, hogy Prágából és Bukarestből is érkeznek helyi kollégák: tanulmányozni fogják az irodakialakítás budapesti megoldásait. Az átalakítások közben ráadásul a kollégák továbbra is ellátták a munkájukat, így aztán mostanában péntek délutántól vasárnap estig igencsak nagy a sürgés-forgás.

A Kerepesi Torony öt szintjén az alaprajzi struktúra koncepciója megegyezik, a hatalmas open space-ek az ablakok mellé kerültek, hogy a természetes fény adta lehetőségeket kiaknázhassák, míg a középső blokkban a kiegészítő helyiségek, konyhák, nyomtatószigetek, öltözök és privát szekrények kaptak helyet. Ebben a traktusban alakították ki a nagyobb számú, ám kisebb tárgyalókat is, az új break out zónákat és a telefonfülkéket is, amelyek rövidebb konferenciahívások lebonyolításához biztosít nyugodtabb körülményeket. Ez a fajta metamorfózis megújította a munkatereket.A hatodik emeleten tréningtermek találhatók, valamint itt van egy különleges tárgyaló, az ún. Bridge terem, ahol az igazgatói ülések zajlanak, illetve a prominens ügyfeleket is itt fogadják. Ez a helyiség a monitor mérete láttán egy privát moziteremnek is beillik,  a falak írható, mágneses festékréteget kaptak, azaz egy egész falnyi white board áll rendelkezésre a megbeszéléseken

Az új területeket a másik két irodatorony negyedik és ötödik emeletén alakították ki: a munka során a Kerepesi Toronyban levont tapasztalatokat már beépítették az új tervekbe. A két emeleten a három torony összes tere egybe van nyitva, első pillanatban szinte teljesen elveszünk a térben, jó pár nap kellhet ahhoz, hogy valamennyire kiismerjük magunkat. Vagyis ebben a hatalmas térszerkezetben – ahol az egyes helyiségek, open space-ek szinte egybefolynak – kellett olyan belsőépítészeti elemekkel és dizájnnal operálni, amely miközben professzionálisan szegmentálja a tereket, egységes brandet és hatást jelenít meg. A divíziók természetesen egy íróasztalcsoport köré szerveződnek, és a lapos hierarchia miatt a vezetők is együtt ülnek a dolgozókkal a nyitott irodákban.

Az uniformizálás elkerülése érdekében minden emeleten egy szín „uralkodik”, néha ez a piros, máshol a lila. A domináns szín megjelenik a konyhák üléshuzatain, a fali dekorációkban és egyéb belsőépítészeti elemeken. Annyira részletesen kidolgozták ezt a módszert, hogy például a lila konyhában lila levendulamező képe, míg a piros konyhában pipacsmezőről készült kép ékesíti a falat. Uralkodó motívumnak tekinthetők a madarakat ábrázoló fali dekorációk, ugyanígy Budapest emblematikus épületeinek sziluettje is több helyen visszaköszön, amelyek egyfajta kohéziót biztosítanak az egész épületben. A divízióknál egyedi falidekorok jelzik, hogy éppen melyik csapatnál vagyunk, ez alapvetően a vendégek részére kínál fogódzót. Itt  QR kódok segítségével további infókat is megtudhatunk. Továbbá az egyes funkciókat, mint a konyha vagy éppen a nyomtatósziget, saját piktogramszerű faligrafikával is jelzik (pl. konyha: kávés csészék, nyomtatósziget: színes ceruzák).

A tárgyalók mindegyike egy-egy híd (bridge) nevét viseli, a megnevezéseket a dolgozók ötleteiből merítették, így van, amelyiket Angel Bridge-nek vagy éppen Brooklyn Bridge-nek hívják, és így tovább. Az új irodaterületek kialakítását már a mai kor igényeihez igazították, több közösségi teret és kisebb tárgyalót, egyszemélyes telefonfülkét terveztek. Így több lehetőség nyílik videokonferenciára is, hiszen a modern munkakultúrák szerint a nagyvilágban egy globális cégnél ún. virtuális csapatok is működnek, amelyek tagjai a világ legkülönbözőbb céges irodáiban dolgozhatnak.

A közösségi zónákban számos Vitra és Sedus bútor kapott helyet, a munkaállomásoknál Steelcase bútorok jelennek meg a cégcsoport globális partnereként, amelyeket az IBC Orbán szállított, a szőnyegek pedig a Milliken termékei a Decor Floor forgalmazásában. A break out terek nagy kedvencei a piskótaasztalok székek nélkül, amelyek formájuktól kapták a nevüket a céges szlengben. Mellettük egy informális meetinget lehet gyorsan „lezavarni” állva, anélkül, hogy foglalni kellene külön tárgyalótermet. Különleges díszítőelem az egyik közösségi zónában a sim-kártyákból készült szalagfüggöny dekoráció.

A divíziók térelválasztó szekrényeit is feldobták, hiszen a hátulját írható fehér felülettel látták el. Az ötödik emeleten található a játékszoba, ahol playstation-özni is lehet, de informális meetingekre is nagyszerű lehetőség nyílik. A több ezernyi irodatér legkülönbözőbb helyszínein bukkannak fel az egyedileg gyártott bútorok, amelyek a POS Stúdió Kft. termékei, akik az iroda teljes dizájnja mellett nem csak megtervezték ezeket a bútorokat, hanem le is gyártották azokat. Például az angol telefonfülke, a játékszoba arénapadjai vagy a térelválasztók egy része az ő munkájukat dicséri. A kivitelezési munkák jelentős része pedig a Budapesti Építő és Szerelő Zrt. érdeme.

Sokáig lehetne még erről a monumentális munkáról beszélni, de sohasem érnénk a végére, hiszen miközben összefoglaljuk az iroda jellemzőit, A Vodafone Shared Services Budapest Facility csapata máris új dolgokon töri a fejét. Show must go on!, az innovációs sajátja éppen az örökmozgó természet, amely előreviszi a céget és a munkaszervezetet, valamint biztosítja a munkatársak kényelmét és elkötelezettségét.


Hozzászólások