A GSK új irodája az innováció magasiskolája

A GlaxoSmithKline Kft. teljesen átalakította és felújította a MOM Park Towers-ben található háromszintes irodáját. Az összesen 1650 m2-es tér arra is alkalmat adott, hogy egy vadonatúj munkakultúrát valósítsanak meg. Az új iroda jól tükrözi a cég innovatív gondolkodásmódját.

A GlaxoSmithKline Kft. (GSK) multinacionális gyógyszeripari vállalat kicsit több mint 10 hónappal ezelőtt, négy emelet helyett három szinten formálta teljesen újjá az irodáját, amely 159 munkaállomással várja a munkatársakat nap mint nap. A hatékony átalakítás után korábbi bérleményük közel 30%-tól megváltak, de még így is 10 négyzetméternyi terület jut egy főre. A projekt kihívásait jól érzékelteti, hogy a munkatársak a megvalósítás során is a helyszínen dolgoztak, vagyis a két divízió mindig más és más szintre költözött, aszerint, ahogy az irodakialakítás aktuális fázisa megkívánta.

„A GSK a nagy nemzetközi cégekhez hasonlóan központilag kidolgozott guidebook alapján alakítja ki irodáit világszerte, így a budapesti iroda is az ún. 'SMART Working' koncepcióra épül, amely a cég globális irányelveit és értékeit jeleníti meg. A projekt során megszüntettük a vezetői-, és a 2-4 személyes irodákat, az open space-ben csoportok szerint helyeztük el a munkaasztalokat, illetve felszámoltuk a dedikált munkaállomásokat. Fontos szempont volt még a sokszínűség és az ergonómia, amelyek többek között a színhasználatban, az elektronikusan álló magasságúra állítható munkaasztalokban, valamint az ergonomikus székekben is tetten érhetőek" - mondta Szücs Anita, a projektcsapat tagja.

"Előzetesen több körben ismertettük a munkatársakkal a terveket, és workshopokat is szerveztünk a témában,  hiszen az új koncepció jelentős változást eredményezett a mindennapok rutinjában. A kollégáknak hozzá kellett szokniuk az új munkakultúrához, de a kezdeti tapasztalatok mindenképpen pozitívak. Előzetesen mintabútorokat is hozattunk, hogy a munkatársak kipróbálhassák azokat, majd szavazhattak is a kedvenceikre” – tette hozzá Szücs Anita.

A három emelet alaprajzi kialakítása alapvetően megegyezik: az U-alakban ívelődő nyitott munkaterek az ablakok mellett maximálisan hasznosítják a természetes fény adta lehetőségeket, miközben a Sas-hegy látványa mesés panorámát biztosít. A tárgyalók, konyhák, nyomtatószigetek, vizes blokkok, tároló szekrények pedig az irodabelső, kevésbé világos magjában kaptak helyet. A fehér és szürke alapszíneket türkizkékkel és rózsaszínnel kombinálták az egyes szinteken, így az alaprajzi elrendezés szigorúságát egy látványos munkakörnyezet ellenpontozza, ahol mindig más és más színek dominálnak.

A munkaasztalokat tárgyaló és közösségi szigetekkel szegmentálták, amelyek a szobanövényekkel kiegészítve szinte kis oázisokat alkotnak. A tárgyalók mellett szintenként egy informális tárgyaló és kis telefonkuckók segítik elő a megbeszéléseket. Számtalan helyszín közül választhatnak a munkatársak, hogy a számukra legmegfelelőbb helyszínen tárgyaljanak, dolgozzanak, sőt, még  álló tárgyalókat is igénybe vehetnek. A divíziók saját maguk nevezhették el a tárgyalóikat: míg az egyik szinten a hazai borvidékek neveit használják (pl. Tokaj), addig máshol a cég vezető márkái fémjelzik a különálló szobákat. A Toguna tárgyalószigetek pedig igazán egyedi hatást keltenek, miközben projekt- és fókuszmunkára vagy éppen informális megbeszélésre egyaránt használhatóak.

„Az irodakialakítás professzionális lebonyolítása érdekében egy projektcsapatot állítottunk fel. A projekt teljes ideje alatt a cég stratégiai vezetése és a HR osztály szorosan együttműködött a szakemberekkel, miközben bevontuk a kollégákat is. A berendezési tervezés vezetője Keresztes Ágnes volt, a belsőépítészeti munkákat pedig a Value 4 Real végezte, miközben a projektmenedzsment feladatokkal a JLL-t bíztuk meg. A bútorokat a Bene, az Europa Design és a Kinnarps szállította, a székek pedig a Herman Miller termékei” – tette hozzá Szücs Anita.

A vadonatúj munkakultúra kialakítása azonban nem állt meg a tér újfajta strukturálásánál. Az új irodában a clean desk policy érvényesül, amely logikus következménye annak, hogy senkinek sincs dedikált asztala, így a kollégák a munkanap végén a zárható faliszekrényekben helyezik el a személyes holmijaikat. A tárgyalók alkalmasak videokonferencia lebonyolítására, mindegyikben írható falak állnak rendelkezésre, mindemellett pedig belső chat rendszer teszi gyorsabbá a belső információáramlást.

A technológiai vívmányok és a környezettudatosság jegyében a papírmentes iroda koncepciója valósult meg, vagyis a GSK kollégái minimalizálják a papírhasználatot, az iratokat, dokumentumokat pedig beépített szekrényekben tárolják. Jó időben pedig, akár a tetőteraszon is lehet dolgozni, amellyel a környezetbarát alapelvek valóban maradéktalanul megvalósulnak.

Összességében a precizitás és a professzionalizmus jellemzi az új irodát, minden egyes részletből látszik, hogy a nagy egészet tartották szem előtt, amely a 'smart working' koncepcióra épülő irodakultúra tökéletes adaptációja. A 21. század munkakörnyezete térszervezési szempontból a GSK-nál mintaszerűen valósul meg, miközben a működési elvek követik a technológiai forradalom adta új lehetőségeket.

 


Hozzászólások